Coronatoegangsbewijs op de werkvloer in ijskast

In een eerder blog berichtten we u over het wetsvoorstel dat het voor werkgevers mogelijk zou maken in sommige gevallen van werknemers, zzp’ers en vrijwilligers een “coronatoegangsbewijs” te eisen.

Ondanks het hoge aantal besmettingen sinds de introductie van dit wetsvoorstel op 23 november 2021, is het aantal coronapatiënten dat in het ziekenhuis wordt opgenomen, of zelfs op de intensive care belandt, relatief laag. Daarom is tijdens de persconferentie van afgelopen dinsdag, 15 februari 2022, door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gemeld dat het wetsvoorstel ‘terug gaat in de gereedschapskist’. Het lijkt er dus op dat dit wetsvoorstel het niet tot wet zal schoppen.

Nu het wetsvoorstel (voorlopig) van de baan is, rijst de vraag of het voor werkgevers absoluut verboden is een coronatoegangsbewijs te vragen van hun werknemers voor toegang tot de fysieke werkomgeving. Wij menen niet dat sprake is van een absoluut verbod en verwijzen hierbij naar een ander eerder blog over dit onderwerp. Echter, wij merken wel op dat de gezondheidsrisico’s van de inmiddels dominante Omikronvariant kleiner zijn dan de voorgaande delta-variant. Het zal dus voor werkgevers nog moeilijker zijn om aan te tonen dat de zorgplicht voor een veilige en gezonde werkomgeving niet kan worden gewaarborgd zonder een coronatoegangsbewijs. Deze afweging zal per onderneming moeten worden gemaakt; een zorginstelling met bejaarden heeft nu eenmaal een hoger risico op gezondheidsproblemen dan een pakketbezorgdienst.

Sander Theunissen (st@clintlegal.com / +31 20 820 0330)